Kontroling kao vještina upravljanja koji spaja informatiku i biznis
16. veljače 2022.
3 min čitanjaO važnosti kontrolinga u pojedinim segmentima poslovanja, s naglaskom na kontroling u upravljanju projektima i upravljanju ljudskim potencijalima već sam pisala u prethodnim objavama. No, kontroling je važan i potrebno je podizati svijest u poduzećima o važnosti razvoja kontrolinga.
Ukratko o kontrolingu
Kontroling je vještina, način razmišljanja, način upravljanja neophodan u poslovanju. Mnogi poslodavci toga postanu svjesni kada se nađu u problemima. Ti problemi mogu biti povezani s nedostatkom konkurentnosti, nedostatkom ideja za daljnji razvoj. Vrlo često kod malih poduzeća koja doživljavaju ekspanziju javlja se problem sa strukturiranjem poslovanja. Rast poduzeća koji ne prati promjena organizacijske klime, načina upravljanja i mogućnosti zadržavanja kvalitetnih ljudi ponekad može biti veći problem od stagnacije poduzeća.
U takvim poduzećima često se javljaju i problemi uzrokovani manjkom iskustva u planiranju projekata, upravljanju ljudima i budžetom, što se reflektira na likvidnost poduzeća.
Povezanost između IT projekata i poslovanja je jedna od neizbježnih tema u sinkronizaciji svih aktivnosti.
Veza između informatike i kontrolinga
Biznis postavlja pravila i zahtjeva brzu obradu podataka, a informatika kvalitetnim rješenjima omogućuje dolazak tih podataka do korisnika. I koja je tada uloga kontrolinga u tom procesu?
Kontroling prepoznaje kako klijentu riješiti njegov problem.
Prepoznaje kako osigurati „širu sliku“ i klijentu i informatici u pronalasku rješenja.
Rješenje je moguće pronaći u product manageru, project manageru, business development manageru i/ili operations manageru. Mnoge firme kada traže nove zaposlenike za razvoj proizvoda ili usluga traže zaposlenike tih profila. Vještine koje povezuju sva ta zanimanja, su zapravo vještine kontrolera.
Kontroling mora znati kada je potrebno:
- transformirati poslovni model prije lansiranja novog projekta,
- dodatno vrijeme uložiti u razvoj zaposlenika,
- poraditi na međusobnom povezivanju timova,
- povećati povjerenje između zaposlenika i voditelja/uprave u poduzeću,
- orijentirati se na neki novi segment na tržištu,
- promijeniti operativni plan uslijed promjena prihodovne ili troškovne strane te
- pojačati naplatu potraživanja kako bi se održala likvidnost poduzeća.
Kontroling i vještina upravljanja
U nekim poduzećima su te odgovornosti najčešće podijeljene između uprave poduzeća, financijskog operativca, project managera i product managera. Može to biti optimalna podjela, no pitanje je samo koliko su dobro međusobno koordinirani timovi i imaju li dovoljno iskustva za prepoznavanje nužnih promjena i postavljanje adekvatnih ciljeva za svakoga od njih.
Ponovit ću, sve je to do jednog trenutka OK. A najčešće je već kasno kada prepoznaju trenutak prepoznavanja potrebe za promjenom.
Vlasnik svakog poduzeća je u trenutku osnivanja poduzeća imao ideju kako će se razvijati, koji su mu planovi i kako će ih ostvariti. Razlikuju li se oni danas značajno u odnosu na neki prošli trenutak to svatko najbolje zna. No, ima li u tom razdoblju propuštenih prilika? Vrlo često je teže priznati i prihvatiti kako su te propuštene prilike bile zbog nedostatka iskustva, znanja ili adekvatne podrške.
Kontroling je vještina koja pomaže u smanjivanju propuštenih prilika i izbjegava razvoj poduzeća usmjeren samo od projekta do projekta bez uključivanja "šireg pogleda".
Ako vaši kupci imaju strukturiranu ideju što zapravo žele u trenutku kada vas angažiraju vrlo vjerojatno ćete lakše ostvariti suradnju. Mnoge prepreke ćete izbjeći već na samom početku. No ako se susrećete s nekim tko bi malo jedno pa malo drugo rješenje vrlo vjerojatno ćete se namučiti u objašnjavanju što tko misli i na koji način ćete to realizirati. Tada se možda i ne ostvari poslovna suradnja ili se ostvari na način koji ostavlja gorak okus u ustima nakon završetka te suradnje.
Onaj tko povezuje biznis i informatiku mora imati vještinu upravljanja procesima i ljudima. Upravo je to jedna od najznačajnijih vještina kontrolinga.
U vrijeme kada se mnoga poduzeća zapravo još uvijek prilagođavaju na okolnosti oko nas, kada je zadržavanje zaposlenika sve teže ili održavanje motivacije zaposlenike sve veći izazov vrijeme je za podizanje svijesti o važnosti kontrolinga.
Poduzeća koja su prepoznala potrebu za:
- agilnim upravljanjem projektima,
- podizanjem motivacije zaposlenika i
- dijeljenjem važnih informacija o poslovanju zaposlenicima definitivno su prepoznala potrebu za kontrolingom, samo što to ne zovu tim imenom.
Zato takva poduzeća ostvaruju brži rast prihoda, imaju manju fluktuaciju zaposlenika, imaju zadovoljnije korisnike, isporučuju proizvode u okviru dogovorenog budžeta i proizvod koji ispunjava ugovorenu kvalitetu.
Uloga kontrolinga
Kontroling je vještina upravljanja koja pomaže u uspostavljanju organizacijske klime u kojoj su zaposlenici orijentirani na kupca, uspostavlja timove koji se međusobno podržavaju, uspostavlja sustave upravljanja učinkom zaposlenika te smanjuje rizike u poslovanju.
Svaka od gore navedenih vještina je osnova za razvoj poduzeća koja prepoznaju važnost zaposlenika i omogućavaju njihov razvoj, uz podršku i mentoriranje.
Danas je poduzećima imperativ imati zadovoljnog zaposlenika kojeg će u poduzeću moći zadržati jedino prepoznavanjem potencijala svakog zaposlenika te njegovim uvažavanjem.
Zaključno
Upravljanje ljudima i procesima u poduzećima je vještina koja se može naučiti, ali iskustvo koje se stječe na svakom novom projektu, sa svakim novim klijentom je neprocjenjivo. Henry Ford je rekao: „Failure is simply the opportunity to begin again, this time more intelligently.“
Kontroling pomaže u pronalasku pametnih rješenja za izbjegavanje ponovnih pogreški u upravljanju ljudima i upravljanju procesima.
Ako vam je potrebna pomoć kontroling stručnjaka s više od 25 godina iskustva kontaktirajte nas.
Autor: Anka Cvitanović Jovanić