7 koraka kako si pomoći u izradi poslovnog plana
31. svibnja 2023.
5 min čitanja
Navigacija, koja uključuje postavljanje jasnih ciljeva, procjenu resursa i potrebnih koraka, osigurat će da ne idete naslijepo. Jer, svaki uspješan put zahtijeva pažljivo planiranje, a poslovni plan je smjer koji vas vodi kroz poslovanje.
Krenite od postavljanja jasnih ciljeva. Poput svjetionika na obzoru, ciljevi su jasniji što ste bliže njima. Bez obzira na to je li to povećanje prodaje, proširenje tržišta ili razvoj novog proizvoda, ciljevi su uvijek polazišna točka u planiranju.
No, izrada svakog poslovnog plana ima i svoje izazove pa uvijek treba pažljivo procijeniti resurse i korake.
Za to nam je potrebna volja i vrijeme koje ste spremni odvojiti.
Rijetki su poduzetnici koji vole raditi na izradi poslovnog plana. Ali, oni koji planiraju su uspješniji. Pokazala su to mnoga istraživanja.
Većina poduzetnika razmišlja kako može puno bolje potrošiti svoje vrijeme - recimo na razvoj proizvoda i usluga ili na vođenje poslovanja.
No, izrada projekcija ili poslovnih planova potrebni su za privlačenje ulagača, izradu novih strategija, sagledavanja idete li u dobrom smjeru.
U nastavku su koraci koji vam mogu pomoći kako bi izradili projekcije koje će biti što točnije.
1. Koristite više različitih scenarija
Najčešće smo skloni pri izradi poslovnog plana skrenuti u jednu od dvije krajnosti. Izraditi poslovni plan u kojem smo previše optimistični ili potpuno drugi smijer - previše konzervativni. Nije dobra niti jedna niti druga opcija.
Zato svakako razmislite i postavite bar 2 scenarija pogotovo ako ima puno različitih neizvjesnih okolnosti oko vas (tržište, regulativa i sl.).
Kad imate najmanje 2 scenarija npr. za plan prodaje tada u:
- prvom scenariju izradite plan prodaje koja će rasti npr. za 10% jer je takav trend na tržištu zbog povećanog interesa za kupnju proizvoda bio i prethodnih godina
- drugom scenariju planirajte stagnaciju prodaje tj. razinu koju ste imali i ove godine. Jer u taj drugi scenarij ste uključili pretpostavku kako je došlo do zasićenja tržišta ili možda ulazak novog prodavatelja na tržište koji vam je direktna konkurencija.
Ako vam prodaja ovisi o npr. vremenskim uvjetima (oborinama) predvidite u prvom scenariju normalne okolnosti, u drugom scenariju veću količinu oborina, a u trećem scenariju izuzetno malo oborina.
Ako imate puno različitih neizvjesnih okolnosti uključite one koji najviše utječu na vaše poslovanje. Obratite pažnju na regulativu, ulazak novih konkurenata i gospodarske okolnosti.
2. Izradu scenarija počnite s troškovima
Inače, puno je lakše predvidjeti kretanje troškova nego prihoda. Krenite od onih troškova koji su vam poznati i koji se ponavljaju iz godine u godinu.
Možete si olakšati tako da krenete od fiksnih troškova. Fiksni troškovi su troškovi koji su isti svaki mjesec. Ne mijenjaju se ovisno o dinamici poslovanja i djelatnosti poduzeća. To su troškovi najma, plaća radnika, amortizacije, naknada, bankovnih troškova, knjigovodstvenih usluga... Troškovi su to koji se moraju platiti čak i ako poduzeće ne radi.
Nakon toga izradite plan varijabilnih troškova. Varijabilni troškovi su oni troškovi koji se mijenjaju s troškovima proizvodnje ili izvođenju usluga i vezani su isključivo uz proizvod ili uslugu.
Varijabilni troškovi rastu i padaju usporedno s rastom i padom broja proizvedenih ili prodanih jedinica proizvoda.
Varijabilni troškovi u proizvodnji su troškovi sirovina, energenata i rada u proizvodnji. U prodaji su troškovi vezani uz marketing, prodaju. U pružanju usluga to su troškovi vremena i materijala potrebnih za izvršenje usluge.
Možete i krenuti tako da prvo projicirajte one troškove nad kojima imate najveću kontrolu i tu će vam korištenje različitih scenarija biti od velike koristi.
3. Navedite pretpostavke rasta prihoda i troškova
Prilikom izrade poslovnog plana uvijek morate uključiti i pretpostavke koje su izvan vaše kontrole.
Zapišite koje su to: kao npr. koliko će se tržište povećavati ili smanjivati, očekivani rast ili pad prodaje, promjene u broju konkurenata i sl...
Pretpostavke možete temeljiti na:
- podacima iz prethodnih godina,
- informacijama koje imate "s terena"
- statističkim podacima,
- istraživanjima tržišta,
- raznim stručnim člancima i sl.
Pripazite na sljedeće
Ne možete npr. u situaciji rasta cijena kvadrata stana, rasta troškova kreditiranja i povećane ponude očekivati kako će vaša prodaja nekretnina biti bolja nego ikada.
Možda i hoće, ako ćete se značajno diferencirati na tržištu i privući kupce ponudom koja nudi znatno veću kvalitetu od konkurencije.
No, u tom slučaju morate biti sigurni kako ste uključili sve pretpostavke i kako ćete osigurati profitabilnost. Možda i ne u ovoj godini, ali onda morate pretpostaviti u kojem periodu će se to desiti.
4. Prođite svaki korak kupnje vašeg proizvoda ili usluge
Možda zvuči kompleksno, ali je vrlo jednostavno ako krenete korak po korak.
Npr. projekcija prihoda od prodaje usluga može uključivati sljedeće:
• ukupno tržište je npr. RH,
• od toga x% tržišta ćemo obraditi marketinškim aktivnostima
• tako ćemo obuhvatiti x% poduzetnika
• od broja poduzetnika koje ćemo obuhvatiti x% će kupiti uslugu
• prosječna cijena usluge će biti x eura.
Kada prođete korak po korak kupnju vašeg proizvoda uočit ćete gdje ste možda malo "pretjerali" ili koliko se zapravo vaša očekivanja razlikuju od ove projekcije do koje ste došli korak po korak.
To će vam pomoći u prilagodbi poslovnog plana.
5. Pronađite usporedbu
Morate procijeniti vjerodostojnost svojih predviđanja uspoređujući svoje projekcije sa sličnim poduzećima. Ako vam je to otežano, usporedite podatke s vlastitom poviješću poslovanja.
Pogledajte ključne financijske pokazatelje: npr. bruto maržu, broj zaposlenih...
Podatke o poslovanjima sličnih poduzeća možete pronaći na stranicama koje su svima dostupne i u besplatnoj varijanti kao što je npr. FINA stranica gdje se nalaze godišnja izvješća poduzeća i bilješke. Na taj način možete vidjeti ne samo prihode i troškove nego i detaljniju strukturu ako vam je potrebna.
6. Preispitujte pretpostavke
Bilo koje projekcije koje koristite u izradi poslovnog plana ne bi trebale biti statične. Što češće ažurirate vaša predviđanja, bolje ćete se pripremiti za donošenje odluka.
Ovisno o veličini poduzeća i promjenama koje se dešavaju predlažem izradu usporedbe plana i ostvarenja. Ako želite možete preuzeti i neke od naših obrazaca u Zoni znanja.
Pomoći će vam kako bi mogli reagirati na vrijeme i kako bi uočili neka odstupanja od onoga što ste planirali. Preispitivanje pretpostavki može se odnositi i na praćenje npr. reakcije klijenata nakon plasmana novog proizvoda, zatvaranje poslovnice, uvođenje novog kanala komunikacije s klijentima i sl.
Ako ste jasno definirali što očekujete od svake od gore navedene situacije tada će vam od velike pomoći biti usporedba plana i ostvarenja.
7. Uključite kolege u izradu poslovnog plana
Važno je planove na kojima temeljite svoje poslovanje tj. predviđanja budu što točnija. Inače vas mogu odvesti do pogrešnog upravljanja troškovima, gubitka novca i sl. Uključite kolege u proces planiranja, razmjena mišljenja, čuti neke druge prijedloge i pogled iz drugog kuta je uvijek dobro došao.
Često, još jedno mišljenje u tom procesu može biti vrlo vrijedno.
Izrada poslovnog plana nije samo formalnost, već alat koji omogućuje prepoznavanje 𝗽𝗿𝗶𝗹𝗶𝗸𝗮, suočavanje s 𝗼𝗽𝗮𝘀𝗻𝗼𝘀𝘁𝗶𝗺𝗮 i usmjeravanje prema 𝗰𝗶𝗹𝗷𝗲𝘃𝗶𝗺𝗮.
Neka vaša poslovna navigacija bude dobro promišljena.
Ako vam je potrebna pomoć u izradi poslovnog plana, kontaktirajte nas. Analiziramo financijsko stanje vašeg poduzeća i izrađujemo planove.
Autor: Anka Cvitanović Jovanić