5 ključnih područja za procjenu osobnog razvoja i razvoja poduzeća
24. lipnja 2022.
4 min čitanjaRazličite djelatnosti poduzeća i njihova starost, kvalifikacijska struktura poduzeća u pravilu imaju različito definirane poslovne modele.
Cilj u poduzetništvu je uvijek isti: pronaći način kako najbolje zadovoljiti potrebe klijenata.
Poduzetnici se tijekom svog rasta prilagođavaju okruženju te u skladu sa svojim temeljnim vrijednostima upravljaju zaposlenicima.
No, zajedničko im je 5 ključnih područja u kojima se može promatrati osobni razvoj i zaposlenika i poduzeća.
1. Strategija i razvoj poduzeća
2. Prodaja
3. Upravljanje zaposlenicima i timovima
4. Projekti i operativno upravljanje
5. Razvoj zaposlenika i vještina
Strategija i razvoj poduzeća
SWOT analiza za svako od tih područja je nešto što predlažem kao pomoć. Koristan je alat prilikom definiranja novog smjera ili kao potvrda dobrog rada.
Jasno definiranje strategije i strateškog plana je preduvjet koji morate ispuniti prije nego što iste komunicirate prema zaposlenicima. Kada imate jasno definiranu strategiju vaši zaposlenici će ju razumjeti. To će ujedno olakšati razumijevanje njihovog doprinosa u ispunjavanju ciljeva, osobnih i ciljeva poduzeća.
Poduzeća koja su spremna definirati jasnu strategiju u pravilu ostvaruju bolje poslovne rezultate, pokazuju mnoga istraživanja. Vlasnici poduzeća koji su spremni raditi na razvoju poduzeća i razvoju zaposlenika moraju razumjeti važnost promišljanja o strategiji. Ne moraju nužno staviti na papir svaku stavku strateškog plana.
Savjet: Bar jednom godišnje odgovorite na pitanja: Tko su moji klijenti i jesu li i dalje voljni platiti ono što im nudim? Zadovoljava li klijente kvaliteta mojih proizvoda ili usluga? Imam li kvalitetne i zadovoljne zaposlenike koji će sve to odraditi?
Kriza nas je naučila kako se vrlo brzo trebamo moći prilagoditi na bilo koje nove okolnosti i na rad bez bilo koga od nas. Ono što vlasnici poduzeća vrlo često propuste je: Osigurati nastavak poslovanja poduzeća i bez njihove prisutnosti, ako zbog raznih okolnosti to bude potrebno.
Prodaja
Mala poduzeća moraju razvijati prodajne vještine, bez obzira kojim se poslom bave. Te prodajne vještine posebno trebaju razvijati u cijeloj organizaciji kako bi svaki njihov zaposlenik mogao u svom dijelu suradnje s klijentima prodavati usluge/proizvod bez obzira na formalno radno mjesto.
Često se može čuti, kako čak i vlasnici poduzeća kažu kako sve mogu raditi, ali nisu za prodaju. Teško je, pogotovo u malim poduzećima opstati na tržištu ako se kao vlasnici poduzeća ne bavite i prodajom. Prodajemo prezentirajući sebe, svoj tim, proizvod, komunicirajući putem društvenih mreža, povezujući se s partnerima….
Razvijati organizacijsku klimu u kojoj će svaki zaposlenik znati kako njegovo radno mjesto također utječe na prodaju, a time i na osiguravanje osnovnih preduvjeta za rast i razvoj je osnova uspješne prodaje.
Savjet 1: Razmislite o vaših zadnjih nekoliko prodaja: Što ste dobro učinili, tj. što je bilo ključno za uspješnu prodaju? Kada najbolje prodajete? Zašto ste izgubili svoje važne klijente?
Najbolju praksu definirajte kao pravilo koje će vam pomoći u zaključivanju sljedeće prodaje. Prednost te prakse je i osiguravanje dostupnosti jasnih pravila novim zaposlenicima kako bi u sljedećem poslu iste primijenili. Tako i oni razumjeti što se sve od njih očekuje, prihvatit će je kao jednu prodajna rutina. Svaka faza prodaje, od prvog kontakta pa do sklapanja ugovora će zahtijevati vještine koje ćete tako moći i kod zaposlenika razvijati.
Savjet 2: Revidirajte bazu vaših kupaca. Utvrdite tko su vaši najbolji kupci i zašto (voljni su platiti višu cijenu, imaju potrebe za vaših dodatnim uslugama, njihov tehnološki razvoj….).
Prodajni „lijevak“ ćete uspješnije definirati od prvog kontakta pa do kraja zaključenja prodaje ako ste jasno definirali tko su vam najpoželjniji kupci.
Upravljanje zaposlenicima i timovima
Bez obzira na veličinu poduzeća i djelatnost, prioritet je izbjeći mikro menadžment. A ono što morate imati je kvalitetno delegiranje. Što to zapravo znači? Npr. osigurajte u svom poduzeću efikasno rješavanje konflikata među zaposlenicima. Ne morate biti prisutni pri definiranju svakog rješenja. Dozvolite voditeljima pojedinih procesa samostalnost u rješavanju problema među zaposlenicima i među timovima.
Savjet: Delegiranje zadataka jasno definirajte, dodijelite odgovornosti svakom voditelju timova i nadzirite proces. Budite prisutni i usmjeravajte razvoj svakog voditelja, a oni dalje brinu o zadacima i odgovornostima.
Projekti i operativno upravljanje
Kada se poduzeće projektno razvija, bez obzira na metodologiju praćenja projekata koju primjenjuje uvijek balansira u „trokutu dosega“, prateći trošak, vrijeme i resurse u projektu. Koncept se tako naziva budući da promjena bilo kojeg od parametara trokuta direktno utječe na druga dva. Uspješan projekt je onaj koji uspješno izbalansira tri navedena parametra, bez narušavanja kvalitete i dosega projekta. Kako osigurati završetak projekta u okviru zadanog budžeta? Sa svakim novim projektom to je novi izazov.
Savjet: Educirajte zaposlenike o projektnom upravljanju, povećajte njihovu svjesnost odgovornosti kao članova tima ili voditelja timova. Tako ćete omogućiti i njihov razvoj u smjeru orijentacije prema klijentima, razvoj kreativnosti, pozitivnosti i kontinuiranog učenja.
Nemojte zanemariti činjenicu kako se i modeli praćenja projekata mijenjaju, a danas je sve više u primjeni agilan način upravljanja koji se prvenstveno oslanja na praćenje manjih ciklusa u projektima, omogućavanje veće autonomije manjem broju članova tima i stavljanjem u fokus kupca.
Razvoj zaposlenika i vještina
Jedna od vrlo čestih pogrešaka „novih menadžera“ ili vlasnika poduzeća je vjerovanje kako se mogu osloniti na sve vještine koje posjeduju, znanje iz tehničkog područja i kako će im to biti dovoljno u upravljanju poduzećem. Zanemaruju činjenicu kako je za uspješno vođenje poduzeća potrebno razvijati i nove vještine ne samo kod sebe, nego i kod svih zaposlenika.
Mnogi će možda i nakon uočenih grešaka zaključiti, kako je i griješiti neminovno i kako je to samo još jedna prepreka koju će uspješno prijeći. I kako mogu bez dodatnog znanja, razvoja kompetencija upravljanja.
Savjet: Budite sigurni u sebe i svoje znanje, ali uvijek spremni i na prihvaćanje sugestija nekog tko je stručnjak u području rukovođenja, upravljanja…. Educirajte se, čitajte i proširujte znanje.
Samo netko tko je visoko motiviran, efikasan i na vlastitom primjeru pokazati važnost učenja može zadržati motiviranost u timu/poduzeću.
Slobodno nas kontaktirajte na mail [email protected] ako vam treba savjetovanje iz područja upravljanja procesima ili zaposlenicima.
Autor: Anka Cvitanović Jovanić