5 ključnih koraka za uspješno financijsko planiranje investicija

31. svibnja 2024.

7 min čitanja
Slika sa prikazom grafa na računalu

Planiranje investicija može biti izazovan proces za poduzetnike svih razina, bilo da se radi o malim obrtima ili velikim korporacijama. Financijski dio plana često izaziva najviše glavobolja, a pogreške u ovom dijelu mogu imati dugoročne posljedice na uspješnost poslovanja.

Kada poduzetnici prepoznaju potrebu za investicijama, često se događa da ne predvide sve aspekte investicije, što rezultira nedostatkom sredstava za ključne aktivnosti.

U ovom blogu, želim s vama podijeliti najčešće izazove u financijskom planiranju investicija i metode koje mogu pomoći u njihovom uspješnom savladavanju.

Planiranje investicija

Kako izbjeći najčešće pogreške prilikom planiranja investicija?

Nerjetko sam znala vidjeti kako se pogriješi i prije same investicije, na način da se ne osiguraju sredstva za namjenu koja je potrebna i to iz sljedećih razloga:

Nedovoljna procjena troškova

Mnogi poduzetnici ne uzimaju u obzir sve troškove povezane s investicijom, poput nepredviđenih troškova ili dodatnih troškova održavanja, osiguranja opreme ili dodatnih sati rada njihovih zaposlenika. Ovi neplanirani troškovi mogu kasnije uzrokovati ozbiljne financijske probleme.

Neplaniranje vremenskih okvira

Kada se ne planira točna dinamika trošenja sredstava, poduzetnici često naiđu na kašnjenja u isplati sredstava, što može ugroziti cijeli projekt. Zanemari se ponekad kako i dobavljač ima svoju dinamiku isporuke i kako možda neće biti u mogućnosti reagirati baš u trenutku kada je to vama optimalno.

Preoptimistične projekcije prihoda

Ponekad se očekivanja prihoda od investicije postavljaju previsoko, što kasnije dovodi do razočaranja i financijskih problema.

Može se desiti kako se planira povrat kredita iz prihoda koji će se ostvariti stavljanjem u funkciju npr. opreme koja se nabavila i prodajom proizvoda, a dinamika ili količina prodaje budu znatno manje.

Primjer je to koji se može vidjeti u svim djelatnostima. Imala sam jedan slučaj u malom proizvodnom poduzeću koje je imalo potrebu za proširenjem proizvodnje, koju su mogli ostvariti samo nabavkom još jednom stroja za pakiranje. Proširenje proizvodne linije još jednim strojem za pakiranje nosilo je sa sobom i nabavku printera za označavanje paketa, zapošljavanje još jednog radnika koji je trebao biti obučen za rad na tom stroju i dr....

Poduzeće je planiralo kako će dinamika narudžbi biti kao što je bila i prethodnih mjeseci. No, u međuvremenu se na tržištu pojavio jedan proizvođač koji je također prepoznao potencijal u proizvodnji tog proizvoda, ali sa sličnom tehnologijom pakiranja koja je financijski povoljnija za krajnjeg korisnika.

Naravno, rezultat je bio manji obim proizvodnje od planirane, a onda je posegnuo za jačim marketinškim aktivnostima što je izazvalo dodatne neplanirane troškove...

Nerjetko se dešava kako se očekivana prodaja ne realizira nakon proširenja proizvodnih kapaciteta. I ne, nije to slučaj samo u proizvodnim djelatnostima. Može to biti i ulaganje u kupnju građevinske opreme, materijala, u trgovinskoj djelatnosti i sl.

Plan likvidnosti je ključ uspješnog financijskog planiranja investicija

Vidjela sam u praksi dosta poduzeća koja su imala značajne prihode, ali bez novca na računu. Iscrpljivali su svoje financije uslijed slabod obrtaja zaliha, dugovima prema dobavljačima, prema bankama.

Bez dovoljno osigurane gotovine za pokrivanje trenutnih i budućih troškova investicije, rizik dodatnog ulaganja se značajno povećava. I tu dolazimo do likvidnosti koja je nužna u trenutku investiranja.

Likvidnost poduzeća je sposobnost poduzeća da svoju imovinu brzo pretvori u gotovinu kako bi moglo pokriti svoje kratkoročne obveze (zalihe, dobavljače, plaće radnicima).

Znači, poduzeće mora biti sposobno pokriti svoje kratkoročne obveze bez potrebe za prodajom dugotrajne imovne ili traženja skupih financijskih izvora financiranja.

Kada su investicije u pitanju, treba osigurati dovoljno sredstava za financiranje projekta bez prekida poslovanja, ili ugrožavanja svoje financijske stabilnosti.

Zašto je plan likvidnosti važan?

Važnost plana likvidnosti

1. Ako vam je likvidnost dobra, možete osigurati kontinuitet poslovanja, jer kod investicijskog ciklusa troškovi u pravilu dolaze prije prihoda.

Ako se dobro ne isplanira odnos obaveza kao što su plaće radnika, najamnine, dobavljači, plaćanje poreza, možete naići na probleme u njihovom podmirivanju.

To može ugroziti reputaciju poduzeća, izazvati kašnjenje u projektu, obustavu procedure odobravanja kredita i u konačnici do ozbiljnih financijskih poteškoća.

2. Fleksibilnost u suočavanju s nepredviđenim ulaganjima je također često ključna, jer nepredviđeni troškovi su vrlo česti u projektima i financijskim ulaganjima.

Ako poduzeće nema odgovarajuću likvidnost, poduzeće se susreće s potrebom traženja dodatnih kredita za operativno poslovanje.

Banke su u tom slučaju puno rigoroznije kod odobravanja kredita i vjerojatno vam neće odobriti kredit u iznosu koji vam je potreban. Nije nevažno spomenuti kako je rizik poslovanja veći, a time i cijena kredita.

3. Smanjuje rizik od prekida projekta: Investicije često zahtijevaju značajne početne troškove, bilo da se radi o kupnji opreme, angažiranju novih zaposlenika ili pokretanju marketinških kampanja.

Ukoliko poduzeće nema dovoljno likvidnih sredstava, može doći do zastoja u provedbi projekta, što povećava rizik neuspjeha investicije.

4. Zadnje, ne manje važno je da vam dobra likvidnost osigurava iskorištavanje prilika. Svaki poduzetnik zna koliko se često mijenjaju okolnosti na tržištu i kako se nekada pojave neke prilike na koje treba reagirati odmah.

Prednost poduzeća koja prati svoju likvidnost je da pored pokrivanja redovnih troškova može i brzo reagirati na nove prilike bez skupih izvora financiranja.

Financijsko planiranje investicija je proces procjene i raspodjele financijskih resursa za određene investicijske prilike s ciljem postizanja željenog povrata. Važno je jer pomaže u optimizaciji korištenja kapitala i smanjenju potencijalnih rizika.

Poduzetnici imaju danas na raspolaganju razne kreditne linije, koje su često i povoljnije od onih za koje možete tražiti kredit za redovno poslovanje. Imate tada i neka ograničenja, trošenja sredstava strogo namjenski što je zapravo i dobro. Potakne vas da dobro promislite što vam treba i za koje svrhe. Napravite plan dinamike trošenja financijski sredstava, detaljnije možete odrediti vrijednost np. opreme a time i visine planiranih financija.

novci u novčaniku

Kako razviti učinkovit plan likvidnosti?

Procijenite trenutno stanje likvidnosti

Prvi korak u planiranju likvidnosti je razumijevanje trenutne financijske situacije. Morate biti svjesni koja je vaša trenutna pozicija, realno procijeniti novčani tok poduzeća.

Imala sam jedan primjer u praksi gdje je poduzetnik na temelju nekog svog osjećaja da je financijski stabilan procijenio kako može prihvatiti jedan veći posao. On je taj veći posao vidio kao osiguranje dugoročne stabilnosti, ali bez uzimanja u obzir svih trenutno raspoloživih svojih mogućnosti.

Nije imao dovoljno gotovine na računu, na neke kratkoročne depozite je i zaboravio, uz to dobavljači su promijenili uvjete plaćanja i povisili cijene. U kratkom roku poduzetnik se našao u problemima, jer i uz dodatno zaduživanje teško je mogao pokrivati sve trenutne obveze.

Zato je od izuzetne važnosti prvo procijeniti trenutno stanje likvidnosti.

Ono uključuje analizu svih raspoloživih sredstava, uključujući gotovinu na računu, kratkoročne depozite i brzo unovčivu imovinu. Također je važno procijeniti kratkoročne obveze i rokove dospijeća tih obveza.

Izradite projekciju novčanog toka

Projekcija novčanog toka je ključan alat za planiranje likvidnosti. Ona vam omogućuje da predvidite kada će doći do priljeva i odljeva gotovine te da identificirate potencijalne manjkove u likvidnosti.

Mnogi misle kako je problem pratiti likvidnost, kako im ne treba još neka dodatna papirologija, ali u tome griješe. Ako ste mali, možete i uz pomoć xls tablice pratiti svoj novčani tok. Oni malo veći, sigurno imaju svoje evidencije ili njihov računovodstveni servis ima podatke koji im mogu biti svakodnevno raspoloživi. Evidencija trenutnog stanja neplaćenih obveza, očekivani priljevi će vam omogućiti brzu reakciju.

Ali ne samo to...

Redovita revizija ovih projekcija pomoći će vam prilagoditi svoje planove u skladu s promjenama u poslovanju.

Izrada projekcije novčanog toka

Održavajte rezerve za nepredviđene situacije

Uvijek je mudro imati određeni iznos sredstava rezerviran za nepredviđene troškove.

Ove rezerve mogu osigurati stabilnost poslovanja čak i u slučaju neočekivanih financijskih izazova, poput povećanja cijena materijala, odgode u isporuci ili dodatnih investicija.

Možda ćete pomisliti, kakva rezerva, jedva držim glavu iznad vode u podmirivanju svih postojećih obveza. Tim više je signal da ste ili prekasno počeli pratiti likvidnost poduzeća ili vam je već pet do dvanaest da "okrenete ploču" i počnete pratiti ulaz i izlaz novca iz poduzeća.

Koristite kreditne linije s oprezom

Iako je idealno imati dovoljno vlastitih sredstava, ponekad poduzeća mogu koristiti kratkoročne kreditne linije kao dodatnu financijsku sigurnost.

Ovi financijski alati mogu pomoći u premošćivanju privremenih manjkova likvidnosti, ali ih je potrebno koristiti s oprezom kako bi se izbjegla prekomjerna zaduženost.

Kontinuirano pratite likvidnost

Likvidnost je dinamičan aspekt poslovanja, stoga je važno kontinuirano pratiti stanje gotovine i prilagođavati plan likvidnosti prema potrebama poduzeća.

Redovite revizije omogućuju vam da reagirate na promjene u poslovnom okruženju, kao što su promjene u kamatnim stopama, fluktuacije u prihodima ili promjene u troškovima. Zadužite nekoga u poduzeću da prati plan likvidnosti i upozorava vas na promjene.

Zaključak

Uspješan plan likvidnosti ključ je održavanja financijske stabilnosti poduzeća tijekom investicijskog ciklusa. Osiguravanje dovoljnih likvidnih sredstava omogućuje poduzeću ne samo da pokrije trenutne i buduće troškove, već i da zadrži fleksibilnost u slučaju neočekivanih izazova ili novih prilika.

Pažljivo planiranje i redovita revizija plana likvidnosti pomoći će poduzećima da ostanu stabilna, profitabilna i spremna na rast.

Ako planirate investiciju i želite osigurati da vaš financijski plan bude solidan, kontaktirajte me na [email protected]. Kao iskusni konzultant za poslovno savjetovanje, mogu vam pomoći izraditi prilagođeni financijski plan koji će optimizirati vaše resurse i smanjiti rizik. Ne čekajte da problemi postanu nepremostivi – javite mi se već danas i osigurajte stabilan rast poslovanja.

Prijavite se na newsletter

Prijavom prihvaćam da se moji podatci spremaju u bazu podataka i koriste u svrhu slanja newslettera ACJ AIMS d.o.o.

Newsletter